Tekst & fotografie: Kim de Booij
HULST – Je staat er niet zo bij stil, maar kaas blijft rijpen nadat je het gekocht hebt. Dat leren we van Patrick de Korne. Hij werkt al dertien jaar in het marktkraam van Erik Murre Fromagerie, dus weet er alles van.
“Als onze klanten een selectie kazen uitzoeken voor een kaasplateau, dan vragen we altijd wanneer ze deze willen nuttigen. Vandaag, of misschien pas later deze week. Dan zorgen wij dat ze de kaas meekrijgen die op precies dat moment de juiste rijping heeft”, legt Patrick uit. Toen hij als vijftienjarige vmbo-leerling stage mocht lopen, deed hij dat bij Erik Murre Fromagerie. “Ik had meteen een klik met het product. Kaas ademt, rijpt en leeft. En als je maar lang genoeg wacht, gaat het nog lopen ook”, grapt hij.
De markt
Nou kent Erik Murre Fromagerie ook een horecagroothandel. Zou hij niet liever daar in meewerken of in een winkel staan, in plaats van op de markt? “Nee, zeker niet. Vanaf die allereerste stage wist ik het al. Het gevoel van vrijheid op de markt sprak me direct enorm aan. En ook het contact met de klanten. Vooral als mensen advies nodig hebben. Bijvoorbeeld over wat voor kazen ze op een kaasplateau kunnen combineren. Of welke kaas ze het beste kunnen kiezen als ze van zacht en romig houden of juist van krachtig en pittig. Het geeft me veel voldoening om ze daarin te kunnen adviseren.”
Lange dagen
Patrick geniet dus zeer van zijn werk op de markt, maar moet wel lange dagen maken. “Op maandag, als we in Hulst staan, begin ik om 05:15 ’s ochtends en werk tot 18:15u in de avond. Dinsdag ben ik vrij. Dan staan mijn collega’s in Sas van Gent. Woensdag gaan we naar Oostburg, donderdag weer naar Hulst, vrijdag naar ’s Gravenpolder en op zaterdag naar Axel. Het zijn heel wat uren, maar de fijne contacten met de klanten maken dit meer dan goed.”
Toekomst
Blijft dit ook zo? Heeft de markt, nu al veel kleiner dan vroeger, nog toekomst? “De kracht van de markt zit hem volgens mij in het brede kwaliteitsassortiment en het advies van de specialist. Bij ons kun je kiezen uit 200 kazen, laten we je alles proeven en geven we advies. Dat vind je in een supermarkt niet. Dus ja, ik denk dat de markt nog steeds een mooie toekomst heeft.”